LUNCH & PA


rättikagratäng med chermoula-kyckling, sockerärtor & skysås

500 g rättika (skalad och skivad i 5 mm tjocka skivor)
2 st gula lökar (skalade i skivor)
3 pressade vitlöksklyftor
3 dl crème fraiche 
200 g philedelphiaost
4 dl vispgrädde 
1 krm salt
1 krm svartpeppar
3 dl cheddarost, riven (eller annan smakrik hårdost)

värm ugnen till 100 grader. 
koka upp vatten med salt och koka rättikan i 5 minuter. 
häll av vattnet. 
varva rättika, lök och vitlök i en ugnsform. 
blanda crème fraiche, philedelphiaost och grädde, tillsätt salt och svartpeppar. 
fördela gräddblandningen över rättikan och även i mellan rättikan. 
gratinera gratängen i drygt 1 timma.
när den börjar få färg och kännas mjuk, ta ut ur ugnen och lägg på den rivna osten. 
gratinera i ugnen några minuter till, tills osten fått fin färg och konsistens.
vitlök kan uteslutas vid t.ex lunch!

kycklingen kryddade jag med denna goda krydda!


nu ska jag återgå till mitt projektarbete som handlar om att starta en GI-restaurang. det var faktiskt lite därför jag startade denna blogg, men mestadels för att jag tycker att det är jätteroligt och spännande att laga mat och vill gärna dela med mig av mina recept så att ni också tycker att det är kul att laga mat, för det är det!

gå gärna med i min intressekoll på facebook här:
http://www.facebook.com/event.php?eid=207909039225284



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0